Tanec a iné problémy

 

 

 

Položme si najprv otázku „Čo je to problém?“.
Podľa slovníka je problém „uvedomenie si nežiadúceho, nechceného stavu niečoho„.
Všimnite si, prosím, dôležité slovo „uvedomenie“. Uvedomenie je vlastnosťou vedomia,
a preto je problém typický pre bytosti s vedomím. Živé bytosti. Kameň nemá vedomie,
preto aj akékoľvek problémy sú mu cudzie. Je mu jedno, že sa o malú chvíľu stane súčasťou chodníka,
či bude hodený do susedovho okna. Živá bytosť hodená do susedovho okna, napríklad holub,
vníma túto situáciu naopak ako problém. Rovnako aj sused, ktorý sa v tom čase z okna pozerá
a zisťuje, čo je nové. Problémy vznikajú v ľubovoľných oblastiach našich životov a jednou z nich je aj tanec.

 

 

 

 

 

ČíslaÚčinkujúci

Úvod do problematiky …

I keď máme tendenciu vnímať problémy čierno-bielo, teda že problémy sú tá čierna zložka našich životov, nepodľahnime prvému dojmu. Problémy sú nevyhnutnou súčasťou nášho bytia, dávajú mu nový rozmer. Hoci sa to ťažko vyslovuje a ešte ťažšie tomu verí, problémy náš život obohacujú. Bez problémov by bol náš život nudný a jeho dokonalosť by sme po čase začali vnímať ako … problém.

Širákový

Širákový je tanec, pri ktorom si tanečníci vymieňajú počas tanca širáky. Situácia sa však značne skomplikuje keď dvaja z nich prídu v nesprávnom kroji. Dá sa počas tanca okrem širáka vymieňať aj kroj? Pre niekoho neriešiteľná situácia, pre profesionálnych tanečníkov bežný problém.

Čížiček

Tanec, v ktorom maličký vtáčik Čížiček odpovedá deťom  na otázky týkajúce sa výsadby, priemyselného spracovania a konzumácie maku. Tanec zaujal prevratnou choreografiou. Zatiaľ sa nenašiel tanečný odborník, ktorý by pri ňom neprevrátil očami.

y

Kopačky

Folklórne spevácke číslo, pri ktorom sa jedna zo speváčok dozvie o rozchode priamo počas vystúpenia. To, čo bude nasledovať sa nedá nazvať inak ako „pieseň odplaty“. Pre hudobných fajnšmekrov prezradíme, že spĺňa všetky parametre kvalitného rockového koncertu.

Štyri kroky

Tanec, v ktorom deti tancujú dohodnutý počet krokov vpred, vzad, vpravo a vľavo. Počet krokov má svoje ustálené pravidlá a zmenšuje sa postupne v poradí od 4 – 3 – 2 – 1. Problém vzniká, keď si hlavný tanečník nevie na túto postupnosť spomenúť a počet krokov sa vymyká nielen pravidlám, ale aj veľkosti javiska.

y

Fľaškový

Tri tanečníčky z folklórneho súboru Smoliar narazia na lajdáckeho osvetľovača. Bodový reflektor osvetľuje všetko, len nie ich tanec. Kritikov tento problematický tanec nadchol. Radia ho medzi tzv. „svetelné tragédie“.

Kázala nám naša mať

Synchronizovaný spev dvoch malých detí je veľmi raritný úkaz. Malé deti majú problém sústrediť sa na čokoľvek, nieto ešte na spev. Keď im to však prikáže vlastná mať, cúvnuť nie je možné.
y

Čepčenie

Obrad čepčenia nastáva o polnoci svadobného večera. Sňatie dievčenského venca a jeho nahradenie čepcom dospelej vydatej ženy sa stáva finálnym spečatením nového manželstva. Je aj poslednou šancou varovať nevestu pred úskaliami manželstva, prípadne ženíchom samotným.

Spievaná karička

Tancovať a spievať súčasne sa zdá ako dobrý nápad obvykle prvú minútu. V minúte druhej tanečníci toto rozhodnutie ľutujú. V tretej si želajú, aby tancovali na playback. Náš tanec má 3 minúty a 15 sekúnd.

Prečo si podľahol

Krásna speváčka spieva o mužoch, ktorí podľahli jej kráse a následne svojim zraneniam. Jej krása je smrtonosná. Každých 15 minút.

y

Piesne z podpoľania

Tri tanečníčky z folklórneho súboru Smoliar narazia na lajdáckeho zvukára. Mikrofón sníma všetko, len nie ich spev. Kritikov tento problematický tanec nadchol. Radia ho medzi tzv. „mikrofónové tragédie“.

Prídavok

Tradičnou odpoveďou na búrlivé ovácie divákov je tanečný prídavok. Ale trpezlivosť tanečníka má tiež svoje hranice.

Zo zákulisia

To, čo sa odohráva v zákulisí, býva pred okom diváka skryté. Dokonalý tanečný výkon na javisku sa v zákulisí často mení na lapanie po dychu, plazenie po zemi, či boj o holé prežitie. Revolučný tanec, ktorý v dvojexpozícii zobrazuje život na javisku a v zákulisí súčasne.

Účinkujú

Všete

Ján Všetečka

Stanči

Stanislav Marišler

Marošú

Maroš Červenák

Zdenči

Zdeno Jašek

Domčo

Dominik Mičev

Charlie

Charlie

Lucka

Lucia Nogová

Martulik

Marta Valentová

Ela

Elena Medlenová

Kika

Kristína Osrmanová

Aďka

Adriana Jarolínová

Ivik

Ivana Bohdalová

Pavli

Pavlína Pavlusíková

Pauli

Paulína Šolcová

Deti

Alex Golej    Artur Bohdal    Daniel Konswald    David Kusovský    Izabela Bohdalová    Jerguš Tichý    Melánia Tichá    Milica Bandziová    Nela Valentová

Mládež

Maroš Všetečka

Námet a scenár: Ján Všetečka, Zdeno Jašek
Hudba a texty piesní: Ján Všetečka a pospolitý ľud
Choreografia: Stano Marišler, Lucia Nogová, Ján Všetečka
Príprava detí/mládeže: Radka Vatrálová, Katka Konswaldová, Marta Valentová
Scéna: Nikita Nikto
Grafický dizajn: Ján Všetečka
Projekcia: Ján Všetečka
Produkcia: Maroš Červenák
Asistenti réžie: Stano Marišler, Maroš Červenák, Zdeno Jašek
Réžia: Ján Všetečka