Tanec a iné problémy
Položme si najprv otázku „Čo je to problém?“.
Podľa slovníka je problém „uvedomenie si nežiadúceho, nechceného stavu niečoho„.
Všimnite si, prosím, dôležité slovo „uvedomenie“. Uvedomenie je vlastnosťou vedomia,
a preto je problém typický pre bytosti s vedomím. Živé bytosti. Kameň nemá vedomie,
preto aj akékoľvek problémy sú mu cudzie. Je mu jedno, že sa o malú chvíľu stane súčasťou chodníka,
či bude hodený do susedovho okna. Živá bytosť hodená do susedovho okna, napríklad holub,
vníma túto situáciu naopak ako problém. Rovnako aj sused, ktorý sa v tom čase z okna pozerá
a zisťuje, čo je nové. Problémy vznikajú v ľubovoľných oblastiach našich životov a jednou z nich je aj tanec.
Úvod do problematiky …
I keď máme tendenciu vnímať problémy čierno-bielo, teda že problémy sú tá čierna zložka našich životov, nepodľahnime prvému dojmu. Problémy sú nevyhnutnou súčasťou nášho bytia, dávajú mu nový rozmer. Hoci sa to ťažko vyslovuje a ešte ťažšie tomu verí, problémy náš život obohacujú. Bez problémov by bol náš život nudný a jeho dokonalosť by sme po čase začali vnímať ako … problém.
Širákový
Širákový je tanec, pri ktorom si tanečníci vymieňajú počas tanca širáky. Situácia sa však značne skomplikuje keď dvaja z nich prídu v nesprávnom kroji. Dá sa počas tanca okrem širáka vymieňať aj kroj? Pre niekoho neriešiteľná situácia, pre profesionálnych tanečníkov bežný problém.
Čížiček
Tanec, v ktorom maličký vtáčik Čížiček odpovedá deťom na otázky týkajúce sa výsadby, priemyselného spracovania a konzumácie maku. Tanec zaujal prevratnou choreografiou. Zatiaľ sa nenašiel tanečný odborník, ktorý by pri ňom neprevrátil očami.
Kopačky
Folklórne spevácke číslo, pri ktorom sa jedna zo speváčok dozvie o rozchode priamo počas vystúpenia. To, čo bude nasledovať sa nedá nazvať inak ako „pieseň odplaty“. Pre hudobných fajnšmekrov prezradíme, že spĺňa všetky parametre kvalitného rockového koncertu.
Štyri kroky
Tanec, v ktorom deti tancujú dohodnutý počet krokov vpred, vzad, vpravo a vľavo. Počet krokov má svoje ustálené pravidlá a zmenšuje sa postupne v poradí od 4 – 3 – 2 – 1. Problém vzniká, keď si hlavný tanečník nevie na túto postupnosť spomenúť a počet krokov sa vymyká nielen pravidlám, ale aj veľkosti javiska.
Fľaškový
Tri tanečníčky z folklórneho súboru Smoliar narazia na lajdáckeho osvetľovača. Bodový reflektor osvetľuje všetko, len nie ich tanec. Kritikov tento problematický tanec nadchol. Radia ho medzi tzv. „svetelné tragédie“.
Kázala nám naša mať
Čepčenie
Spievaná karička
Prečo si podľahol
Krásna speváčka spieva o mužoch, ktorí podľahli jej kráse a následne svojim zraneniam. Jej krása je smrtonosná. Každých 15 minút.
Piesne z podpoľania
Tri tanečníčky z folklórneho súboru Smoliar narazia na lajdáckeho zvukára. Mikrofón sníma všetko, len nie ich spev. Kritikov tento problematický tanec nadchol. Radia ho medzi tzv. „mikrofónové tragédie“.
Prídavok
Tradičnou odpoveďou na búrlivé ovácie divákov je tanečný prídavok. Ale trpezlivosť tanečníka má tiež svoje hranice.
Zo zákulisia
To, čo sa odohráva v zákulisí, býva pred okom diváka skryté. Dokonalý tanečný výkon na javisku sa v zákulisí často mení na lapanie po dychu, plazenie po zemi, či boj o holé prežitie. Revolučný tanec, ktorý v dvojexpozícii zobrazuje život na javisku a v zákulisí súčasne.
GPS
Frajerské prekáračky
Účinkujú
Všete
Ján Všetečka
Stanči
Stanislav Marišler
Marošú
Maroš Červenák
Zdenči
Zdeno Jašek
Domčo
Dominik Mičev
Charlie
Charlie
Lucka
Lucia Nogová
Martulik
Marta Valentová
Ela
Elena Medlenová
Kika
Kristína Osrmanová
Dena
Denisa Chowaniecová
Aďka
Adriana Jarolínová
Ivik
Ivana Bohdalová
Pavli
Pavlína Pavlusíková
Pauli
Paulína Šolcová
Deti
Alex Golej Alexandra Jambrichová Artur Bohdal Daniel Konswald David Kusovský Izabela Bohdalová Jerguš Tichý Melánia Tichá Milica Bandziová Nela Valentová
Mládež
Kristína Kusovská Lesana Luptáková Maroš Všetečka Natália Jambrichová Patrícia Vatrálová
Námet a scenár: Ján Všetečka, Zdeno Jašek
Hudba a texty piesní: Ján Všetečka a pospolitý ľud
Choreografia: Stano Marišler, Lucia Nogová, Ján Všetečka
Príprava detí/mládeže: Radka Vatrálová, Katka Konswaldová, Marta Valentová
Scéna: Nikita Nikto
Grafický dizajn: Ján Všetečka
Projekcia: Ján Všetečka
Produkcia: Maroš Červenák
Asistenti réžie: Stano Marišler, Maroš Červenák, Zdeno Jašek
Réžia: Ján Všetečka
Projekt podporila